Hemfärd på vår resa

Första natten utan smärtstillande & nu gör det ont :(
Mest värk i ryggen där det känns som att jag har värsta träningsvärken....

Ska försöka lägga in sista korten från hemresan nu

Samling utanför City Hostel på torsdag morgon & jag började förstå att något var fel. Jag blödde kopiöst mycket & fick gå på toa flera gånger, men trodde det var tillfälligt

Helena hade ordnat jättefina rosor som vi skulle ha på vår minnesstund i Ravensbrück

I med alla väskor & for mot Sachenhausen & tredje koncentrationslägret

Fick en karta över lägret så vi kunde gå själva & titta på det som fanns

I entrén fanns det klassiska "Arbeit macht frei"

Uppställningsplatsen var väldigt stor & det var lätt att föreställa sig hur många som verkligen var här

På Sachenhausen fanns markerade områden med olika underlag där fångar fick gå/springa hela dagarna bara för att se hur länge ett par skosulor skulle hålla

En översikt över hur Sachenhausen en gång sett ut

Toaletterna i en av de få baracker som finns kvar

Tror texten pratar för sig själv.....

I ett hus har de gjort ett museum med brev, kläder, sulor & annat som de hittat efter kriget

Ofattbart!

På Sachenhausen hade de stängt av sovavdelningen för att kunna bevara så mycket som möjligt så omvärlden kan se hur de hade det.

En fängelsecell...

Detta monument - "The memorial Obelisk" reste Ryssarna efter krigets slut för att hedra alla som avlidit i lägret. Det finns 18 röda trianglar på varje sida av obelisken som symboliserar märkena på fångarnas dräkter.

Här var avrättningsplatsen i detta läger. Bakom murarna & nedgrävt så ingen skulle se vad som hände

Kremeringsugnarna har "byggts in" för att kunna bevaras så mycket som möjligt

"In memory of the victims of Sachenhausen concentration camp 1936-1945"
Ofattbart att detta pågick i 9 år!

Efter Sachenhausen var det dags för sista besöket på vår resa: Ravensbrück. Tyvärr blödde jag så mycket & hade börjat bli orolig så detta tog udden av resan lite :(

I Ravensbrück var det dags för ett gruppfoto & vi försökte samla ihop alla från bussarna

Ihop med skocken ;)

Och till slut fick vi till det. Jag sprang också & ställde mig efter detta kort & jag hoppas vi får kortet på alla mailat till oss.
Efter fotograferingen var det dags att gå runt & titta på området. Ravensbrück var nog sämst bevarat, men det pågick renoveringar lite här & där så kommande 9:or får nog se mer än vad vi såg.

I denna gränd ställde de upp kvinnor på båda sidor, beväpnade med slagträn, skor & andra tillhyggen. När någon skulle straffas var de tvungna att springa mellan kvinnorna som i sin tur var tvugna att slå annars fick de själva ta sig igenom.
Ohyggligt! Måste vara människor utan hjärtan som kommer på sådana saker....

Här tyckte jag inte kartan stämde överens med byggnaderna så det var svårt att veta riktigt vad man tittade på. Men det var ett kvinnoläger där de fick sy & tillverka saker till kriget. Strax utanför fanns fabriker som "köpte" kvinnor för att arbeta. Bland annat Siemens

En av fabrikerna inne på lägret där kvinnorna fick arbeta för att få fram material till kriget

Olika fångdräkter

Mest kläder & uniformer i detta läger alltså....

Totalt gjordes 16 sådana här statyer som fick namnet "Figuren gegen das vergessen" & ställdes utanför en tågstation i Berlin - om jag fattade rätt - men hälften hann förstöras innan de flyttades hit till Ravensbrück. Endast 8 återstår & kommer efter renoveringen säkert få en bra plats på detta läger

Runt 150 000 fångar registrerades under de 6 åren lägret fanns, mellan 20-30 000 av dem dog av undernäring, sjukdomar eller genom att avrättas.

Denna stora stenbumling fick fångarna gå runt med för att platta till allt grus som fanns på anläggningen

Nu var det dags att samlas för en minnesstund nere vid vattnet med monumentet som heter "Carrying" & som ritades av Will Lammert samt Johannes-Maria Schlorke

På muren har de gjort minnesväggar till varje land som hade fångar i lägret. Här en Norsk klass som samlades framför Norges sektion

Många olika nationaliteter som fanns här

Här nere skulle vi samla oss för lite eftertanke

"Carrying"

Det flöt redan flera rosor i vattnet när vi kom ner

Vi la ut våra rosor på muren

Så fick alla gå fram & ta varsin ros

H valde sin med omsorg :)

Jag valde en vacker vit ros för tankarna förde mig till en vit fredsduva...

Vi samlades i en stor ring för lite ord & en tyst minut
Sen fick var & en lägga sin ros precis var de ville

En valde att lägga sin i vattnet

H stod & funderade, men visste inte var han ville lägga den

Många la sina blommor vid monumentet, så också jag

Många av ungdomarna valde att forma ett hjärta av sina rosor & då kom mina tårar. SÅ fina ungdomar! Alla var märkbart tagna av både stunden samt alla intryck under veckan & det var skönt att lätta lite på trycket

En ensam ros guppar sakta i de små vågorna

Alla kramade alla & tårarna rann på de flesta

Många satte sig på kanten av trappen & bara var

H satt så länge att jag blev orolig & gick fram för att kolla så att han var ok. Det var han sa han & ville att hans ros skulle ligga kvar i trappen ♥

När vi for iväg var det Norrmännens tur för en minnesstund.

Vackert & sorgset. En fantastiskt fin stund med alla fina ungdomar & vuxna

Och vid infarten till kvinnolägret har denna minnesstaty i brons rests som heter "Müttergruppe Ravensbrück" & har gjorts av Fritz Cremer

Nu började resan lida mot sitt slut & vi närmade oss Rostock för vidare färd mot Helsingör & sista natten med gänget

Buffé var förbeställd på båten över till Danmark & efterrätten gick nog åt mer än varmrätterna ;)

En stor glassbar med olika sorter + strössel, rån & sås - hur mycket man orkade

Kön växte snabbt när de hade petat i sig lite mat ;)

Själv var jag nästan panikslagen pga allt blod jag tappade. Jag började få huvudvärk, bli yr & trött!

H fyndade en hel ask med Tic Tac ;)

Tur man inte är busschaufför ;) LITE trångt mellan buss & lastbil....

Tror klockan var runt halv 1-1 på natten när vi äntligen kom fram till Danhostel i Helsingör & alla var trötta & ville sova

Mek var duktig & bäddade sin säng, medans vi andra bara la ut lakan & lade täcket på påslakanet.

Det blev inte många timmars sömn, men trots det så blödde jag igenom 3 bindor + att det rann nerför benen när jag klev upp till duschen på morgonen :(
Då var jag ríktigt yr & var tvungen att berätta för H vad han skulle göra ifall jag svimmade. Nu hände det inte som tur var, men jag ringde självklart Mam & grät för jag var så skärrad. Hon tänkte sätta sig i bilen & åka ner, tokan! Men jag bad henne googla på apotek i Helsingborg eller utmed vår färdväg. Jag vägrade uppehålla 2 bussar pga mig.

Nu löste det sig som så att min busskompis, Carina, är skjuksköterska & hade släkt i Helsingborg - som gick i skolan - som bara hade en lektion på morgonen - som gick i skolan bredvid terminalen - som har ett köpcentrum med apotek!!!!! Mer tur kan man ju inte ha :)
Mathilda köpte Cyklo-F & järntabletter som Carina ordinerade & vi skulle möta upp henne så fort vi åkte av färjan.

Med dessa lugnande ord försökte jag slappna av & behövde samla tankarna & lugna ner mig lite.

Några ungdomar försökte spela pingis med något de hittade

H hittade ett schack & spelade med en kompis

Själv tog jag mig bakom vårt vandrarhem & där låg havet! Så fantastiskt fint & precis vad jag behövde ♥

Helena hade hittat ut med sin kaffekopp & satt & samlade sina intryck av veckan

Så vackert & så välbehövligt!

Danhostel från vattensidan :) Säkert ett väldigt bra ställe. Svårt att säga efter bara några timmars sömn...
Vackert var det i alla fall :)

Tog färjan över till Helsingborg till en väntande Mathilda - underbara ängel  ♥ - som köpt medicin till mig. Tog direkt & märkte redan på första stoppet i Ödeshög att blödningarna minskat. Sedan minskade de succesivt fram till i tisdags då jag opererades. LITE typiskt är det ju att blödningen inte kunde ha väntat några dagar! Men nu är det gjort =)

Bensträckare någonstans i Sverige :) Jag & Emma tog täten & sprang på toa, visa efter en hel vecka med köande ;)

Så skönt & vara på väg hem ♥

Vi satte på lättsamma "Hitta Nemo" & fick skratta lite allihop efter en makalös men psykisk jobbig vecka

Middag blev det på Mc Donalds i Ludvika & vi tog upp hela restaurangen :) Alla trötta & hungriga & visste att nu är det nära

Sista måltiden med "mina" goa pojkar :(

Ja, det var de sista bilderna jag hade på resan, förutom de på mobilen. Ska kolla om jag kan ta de med någon dag, men inte nu....

Får ni möjlighet så följ med på denna resa!!!! Kommer aldrig ångra att jag fick lära känna dessa fina ungdomar & uppleva allt tillsammans med dom & framför allt min son ♥

Nu är jag trött & har ont. Tror jag ska vila lite....

Berlin

Ja, då står jag på benen igen & ska försöka fortsätta lägga in lite bilder från resan :)

Operationen har gått bra & det verkar som att jag kan få åka hem i em, vilket jag verkligen ser fram emot.

Men nu fortsätter vi med Berlin

Rummet på City Hostel i Berlin var mycket större & fräschare än i Krakow. Egen dusch & toalett hade vi, vilket var riktigt skönt!

Mek & Jonas fick ta dubbelsängen dessa nätter medans jag & H tog våningssängen

"Mina" små sockertoppar ;)

Lite frukost, sen var vi redo för vår rundvandring.

Vår matsal på vandrarhemmet

Denna hänggunga fanns i receptionen & var populär både bland ungdomarna & föräldrarna

I Tyskland kallas den gröna & röda gubben för Ampelmann & var väldigt populär i souvenirbutikerna

Här var gatan utanför den Brittiska ambassaden & det visade sig att de hissade ner 2 stolpar för att bilarna skulle kunna ta sig in & hissade upp dom igen när de var innanför avspärrningarna

Ja, nu har jag ju inte min karta med mig.... Men jag har för mig att det heter Brandenburger Tor. Denna triumfbåge byggdes efter inspiration av triumfbågen i Paris, men förstördes väldigt i kriget. Denna triumfbåge med fredsgudinnan ovanpå stod på Östberlins sida, men hade högt staket på denna sida också så ingen knappt kunde se det. Efter kriget samt efter murens fall så renoverades den & blev en av Berlins turistattraktioner

Denna dag var det avstängt så vi kunde gå fritt här

Mek kollar in märket där Berlinmuren stått. Denna markering kan man följa genom hela staden

Här kom vi till de Judiska monumenten. En minnesplats för att hedra alla Judar som dog under andra världskriget

Här fick killarna springa lös lite mellan gångarna

Det var värsta labyrinten, men kul hade dom :)

En bild på Berlinmuren när den skulle rivas

Här är lite bitar från Berlinmuren som olika konstnärer fått måla på, nere vid Checkpoint Charlie

En skulptur som killarna blev nyfikna på & ville titta närmare på. Ser ut som mitt rum, sa H ;)

Nu väntar vi på att få gå över till City Hostel, för att byta om & hämta paraplyer eftersom det börjat regna

Vårt vandrarhem. Kan verkligen rekommenderas!

En staty på allén "Unter den Linden"

Det berömda TV-tornet uppe vid Alexanderplatz

OM jag fattade rätt så var det här antingen ett universtitet eller museum. Också utefter allén

Jonas & Mek hade googlat & markerat ut flera skate-affärer som de skulle till & till deras stora lycka sprang vi på en vid Alexanderplatz

Det fanns till & med en "bassäng" & affären var "skitcool". Wow! hörde man hela tiden ;)

Och självklart köpte de varsin bräda där & så var deras dag gjord :)

TV-tornet beslöt vi oss för att hoppa över eftersom vädret var så dåligt

Vi delade på oss & mek & Jonas tog sig tillbaks till vandrarhemmet medans H & jag gick & shoppade

Vi hittade en affär på 4-5 våningar där de hade allt inom vitvaror & spel. H hittade självklart fram till spelavdelningen & köpte en bok samt lite samlarkort.
Senare upptäckte han att allt stod på tyska, så han lämnade tillbaks det & var jättebesviken...

En tysk korvgubbe med gasoltuben på ryggen & grillen på magen :)
Smart!

Jag tror att jag tog denna bild i gallerian Arkaden

Här hittade vi till Sony center & gick in för att kolla

Maffigt! Här fanns bio, caféer, restauranger samt en Sony-affär

Tjusigt tak :)

Tillbaks till City Hostel där H fick ett bakslag. Trött, grinig & frusen efter en regnig dag så blev det för mycket & ADHD:n klev fram. Det var riktigt nära ett sammanbrott så jag beslöt mig för att hoppa grillbuffén & ta honom med mig själv & äta.
Vi gick ner till Arkaden igen & strosade runt & bara hade kvalitetstid ♥

Vi åt god thaimat & strosade tillbaks till vandrarhemmet & hade ännu en lugn stund innan alla ramlade in på hotellet

Här är våran korridor, vi har första dörren till höger

Den berömda brandsläckaren ;)
Jonas skulle hoppa upp på Haralds rygg & råkade sparka ner brandsläckaren. Ett blåmärke & lite gipsdamm på golvet skvallrade om att något hänt.

Vi hittade en chokladbutik & H köpte självklart denna chokladbit ;)
Nu är den uppäten & smakade tydligen jättegott :)

Det var allt från Berlin =)

Nu ska jag upp & gå lite så jag får igång magen för nu vill jag hem ♥

Saltgruvan

Ja, då sitter jag på Mora lasarett & inväntar min operation som blir runt 10.
Jag skickade hem B när det var dags att sätta fast nålen i armen. Det räcker ju med en patient ;)

Tillbaks till Krakow då....
Måndag förmiddag hade vi fri dag i Krakow & staden är verkligen vacker!

Först en bild på våningssängen vi sov i. Jonas slaf - som var ovanför mig - saknade 2 ribbor & det var ju ännu ett tillfälle till jättefniss på kvällarna. Alla var så trötta på kvällarna så det blev mycket skratt då :)

Ett exempel var på båten över till Polen där H vaknade mitt i natten & började "väsa" efter Daniel, han sov inte ens i samma hytt. En annan när Mek somnade & ryckte till så båda våningssängarna skakade så jag trodde Jonas skulle ramla ner. Skrattade så tårarna rann :D
Jag hade underbara ansvarsbarn ♥

Vår bakgård på vandrarhemmet...

Anita & Carina gick tillsammans med mig & strosade. I bakgrunden en jättefin byggnad med en lång "korridor" inuti med massa små bås där det såldes allt möjligt. Där köpte jag mina fina tofflor samt glömde min mobiltelefon - så klart! Kom på det efter ca 45 min & halvsprang tillbaka & den rara damen i ståndet hade tagit hand om den :)
Jag gav henne 50 Sloty (ca 100:-) & hon blev så glad så hon fick tårar i ögonen. Då ska vi inte prata om hur glad jag blev ;)

Strosade runt & köpte lite smått & gott innan det var dags för att äta. Hittade en restaurang mitt på torget

Åt kyckling med tagliatella & soltorkade tomater + en lite stark sås. Supergott!!

Bussen var parkerad på en speciell bussparkering nere vid floden, så jag passade på att ta ett snabbt kort innan vi klev på

H på väg på bussen. Det var till att räkna till 3 varje gång man satte sig på bussen för att kolla så "mina" barn var med :)

Framme vid saltgruvan & stämningen på topp =)

H hängde med...

Först en trappa 65 meter ner om jag förstod guiden rätt... Hon var ganska dålig på engelska, trist nog...

6 trappsteg ner, sedan sväng vänster, 6 trappsteg ner, sväng vänster, 6 trappsteg ner.....
Och så vidare.... Tror det var 53st trappavsatser - om jag inte minns fel - innan man var helt nere på första nivån under mark. Vi avslutade med 135m under mark innan vi åkte hiss upp igen

Här ser man saltet sippra fram. Det var ingen fara att smaka på väggarna, sa guiden, det är så koncentrerat så det dödar allt utom guider & besökare ;)

Överallt var det stockar & ordentligt uppstöttat, så man kände sig aldrig rädd för att det skulle rasa

Och ibland hade de målat vitt

Mitt i promenaden på ca 2,5km kom vi fram till stora salen. Allt här inne är av salt - prismorna i takkronorna, golv, väggar, tak, altare, statyer m.m.

Det ordnas ofta bröllop här nere, berättade guiden. Och det kan jag förstå, makalös stämning!

Efter turen var det dags för hiss upp till ytan igen. 9st i varje hiss & man kunde kliva på hissen i 4 plan, så det var en 4-våningshiss ;)

Lite smått panikslagna föräldrar & ungdomar då vi stod på en vääldigt liten yta med 9 personer & hissen sköts upp i väldig fart. Men upp kom vi ;)

Här är ett litet smakprov av det jag köpte i Krakow. Ängeln hade jag sneglat på flera gånger, men efter att jag fått tillbaks min mobil så visste jag att min skyddsängel fortfarande är med mig, så då gick jag & köpte den :)

Nu börjar klockan närma sig 10 & jag ska snart byta om för operation (ta bort livmodern som har spökat i över 1 år).
Jag lär ju bli kvar här några dagar så jag fortsätter vår resa när jag piggnat till igen:)

Ha en bra dag allihop! Nu ska jag äntligen få sova ordentligt ;)

Auschwitz & Birkenau

Nu är vi hemma - safe & sound! Vilken resa!! Dramatiska sista dagar för min del som överskuggade början på resan, så ska försöka komma tillbaks till dag 3 med mina minnen

Efter en svår förstanatt med trafik & röklukt så var det då dags att åka till de första koncentrationslägren på resan - Auschwitz & Birkenau

Fönstret som är öppet, är vårat rum :)

Jonas, Mek & H gick & diskuterade hur vandrarhemmet var :)

Och bakom oss kom fler föräldrar med sina ansvarsbarn

"Mina" pojkar tog rygg på chaufförerna så de skulle hitta bussarna

Framme vid Auschwitz & väntar på guiden

Många föräldrar sprang till kiosken & köpte "coffee to go" & några ungdomar köpte läsk & vatten

Vi delade upp oss i 3 grupper - 1 svensk guide & 2 engelska guider. Jag valde en engelsk ifall många av ungdomarna ville ha på svenska. H körde självklart också på engelska. Suveräna guider! Vad duktiga de var på att berätta!
Auschwitz var det största koncentrationslägret under andra världskriget & lägret var verksamt mellan 1940-1945. Omkring 1,3 miljoner människor deporterades hit & av dessa dog ca 1,1 miljoner. 90% av dessa var judar

Här är vår guide. Vi fick hörlurar som vi rattade in till en speciell kanal så vi bara skulle få in henne. Jättebra upplägg!

Dubbla stängsel samt vakttorn var 50:ionde meter gjorde det väldigt svårt att rymma

Den berömda skylten hängde över entrén

Här ser man stängslena & till höger (utanför bild) finns även en nedgrävd grop med tak där det stod beväpnade vakter

I byggnaderna runt om har de öppnat upp vissa för att visa vad som hittades efter frigörelsen januari 1945

Här är en översikt från vilka länder människor kom i från. Som ni ser är Sverige skonat från dessa grymheter, men många valde att komma till Sverige & friheten efter kriget

Min blixt har gått sönder & jag ber om ursäkt för dålig kvalité på vissa kort. En del kort blev knäppta i farten & då blev de tyvärr suddiga. Här ser man i alla fall vilka som valdes till Auschwitz

I denna bassäng anordnades simtävlingar bland fångarna. Detta vatten var det som fanns i lägret & som användes till matlagning & duschar - för de som fick det

Här är en bild på när ett av de många tågen kom fram till lägret. Man skilde kvinnor & barn i från män. I bland skickade man kvinnorna & barnen direkt till gaskamrarna, ibland valde man ut arbetskraft bland de som kom. Men de flesta barn dog dessvärre ganska snart när de kom dit.

Här är Zyklon B-gas som hälldes över fångarna i gaskamrarna & de andades in den giftiga gasen & kvävdes till döds

Här är x antal tusen par glasögon som sparats för att visa omvärlden vad som hänt

Alla "krymplingar" & handikappade gick raka vägen för att "duscha". Dessa hade tyskarna ingen användning av

Många skålar, pottor, koppar m.m. som folket hade med sig till sitt s.k. arbetsläger

Alla blev beordrade att skriva sina namn på sina väskor för att de skulle hitta rätt ägare efter att de duschats.Många kände sig trygga när de skulle duscha & insåg för sent vad de drabbades av.

Några av de stora mängder skor som hittats...

Tandborstar, rakborstar, skurborstar med mycket mera

Några av de uniformer som de lyckats bevara som tillhört fångar

På denna gård, mellan 2 hus, var denna vägg där de ställde upp fångar som skulle skjutas. De ställdes mot väggen & avrättades

Många ställde blommor för att hedra offren

Vid denna galge hängdes den som var högsta SS på lägret. Han flydde men hittades & fördes hit där han hängdes.

Den enda kvarvarande gaskammaren. Hålen i taket där de kastade ner gasen fanns kvar & det går inte ens föreställa sig skräcken de måste ha känt när de stod där

Efter ca 2½ tuffa timmar var det dags för mat som vi åt på en restaurang utanför. Sedan for vi vidare till Birkenau som låg strax bredvid för att möta upp guiderna igen

Många byggnader hade bränts ner efter kriget, men vissa stod kvar

Vi delade upp oss i samma grupper igen & traskade på. Birkenau är ett jättestort område så vi gick skapligt långt denna dag

Det berömda tågspåret. Upp till 5000 kvinnor/dag kom hit & skickades till gaskammaren direkt för att sedan brännas & när det inte hanns med, blev det massgravar

Som sagt - många byggnader brändes när freden närmades. Mest för att elda upp alla bevis

I en sådan här tågvagn färdades upp till 400 personer. Tätt, tätt intill varandra i kyla & värme färdades de mot - för de flesta - döden

En av alla byggnader som försöker hålla sig uppe

Denna långa väg, på knaggliga stenar, gick kvinnor & barn mot "duschen". Senare byggde man på tågspåret & även 2 gaskamrar i slutet av spåret för att effektivisera lite

Här är en av gaskamrarna. Offrens kroppar kastades i massgravar som sedan brändes. Man kan fortfarande hitta benbitar & rester från brända kroppar

Det vita ovanför de gröna bladen är benbitar....

I en glasmonter visades rester från askan i krematoriet

I en byggnad visade de upp lite av vad som hittats efter kriget

Här skickades kläder & väskor in & ångades i jättehög värme för att inte föra in sjukdomar i lägret

En del av de kort som folket hade med sig till lägret

Här är ett av de "nya" krematorierna som byggdes i slutet av tågrälsen.
De fördes ner i källaren så det inte skriken skulle höras ut. De nya kamrarna hade en kapacitet på ca 4 400 personer per dygn enligt officiella källor.

Här var slutdestinationen för många människor...

Ett av husen där kvinnorna sov & levde

Kvinnorna bodde vanligtvis 6 personer på varje brits & då gick det absolut inte sova på rygg. De starkaste kvinnorna tog överslafen, medans de svagast hamnade på golvet där de angreps av råttor & andra smådjur. De som låg underst fick även avföring & annat på sig från de som var över

Senare byggdes toaletter där kvinnorna kunde gå & sätta sig. Hann man inte ta en plats så blev man utan toalett, då fick man göra det ute någonstans. Det ansågs som bland det bästa jobbet att göra rent rännan under toaletterna, för då fick man vara inne i värmen & arbeta.

Detta var tänkt som ett stall för hästarna, men även denna lada blev en sovbarack

Denna dag var tung & många tårar fälldes. Det var en lättnad att få åka tillbaka till Krakow & vårat "sunkiga" vandrarhem som inte kändes så farligt längre :)

Gdynia - Krakow

Ja, men visst vaknar man 5.30!!! Pojkarna har "sovmorgon" till 6.30 så jag tänkte att jag skulle passa på att ta dag 2 på vår resa

En trött men glad & sprallig H som bara vill av & fortsätta färden

Orolig väntan på att få gå av.

Fantastiska ungdomar hela bunten!

Frukosttime! H åt lite mer nu som tur var ;)

Många höghus i Gdynia

Jättefina bullerplank i Polen. Gröna, orangea m.m. samt att man kunde se genom det

Vägtullar fanns det gott om i Polen :)

Dags för kisspaus & det gäller att rusa så man inte hamnar sist i kön ;)

Det gäller att passa på att sträcka på benen när man kan :)

Våra chaufförer på resan som kör så lugnt & fint: Sinisa (vet inte hur det stavas, men det uttalas så) samt Magnus som är vår "Kalle Moraeus" kopia till chaufför :) Lena passar på att småprata i pausen

Det hände något med vår inbokade lunch, så det fanns otroliga föräldrar som hemifrån bokade & betalade vår lunch som blev på ett 4-stjärnigt hotell i Luntz (tror jag det hette)

På grund av att GPS:en sa att det fanns en viadukt som inte bussarna kom under skulle vi köra runt för att komma till hotellet, men det gick inte så bra som ni ser.......

Sinisa gick ur & frågade en man & det visade sig att viadukten - den hade de tagit bort!
Så vi snurrade runt & körde vilse i dryga timmen i onödan....

Spårvagnar såg vi överallt i Polen. Små korta söta :)

Äntligen! Hungriga som alla var trampade vi oroligt omkring innan vi fick klartecken på att gå in

Fick ett alldeles eget rum på hotellet där det dukades upp buffé med massa goda sallader till samt efterrätter

Efterrättsbordet :)

Långbord med vita dukar & servetter. Fint var det!

Detta hade de målat på väggen på toaletten =D Det hade vi damer roligt åt!

Vid 9-tiden kom vi då fram till Nathan´s Villa Hostel i Krakow
Då vi var så många kunde vi inte allihop bo på samma hotell så det blev vandrarhem

Häst & vagn fanns det gott om i Krakow & de var skinande vita oftast med fina hästar :)
Jag har mobilkort på detta som är bättre, men tänkte ta alla mobilkort samtidigt när jag kommit hem

Tyvärr har jag upptäckt att min blixt på kameran inte vill fungera så vissa kort blir väldigt mörka :(

Vi bodde nära gamla stan & höll oss mest där under vår vistelse. Makalöst fina byggnader!

På restaurang Wesele fick vi en hel övervåning för oss själva samt 3-rätters middag :)

Många var hungriga & törstiga efter den långa bussfärden

En lärare försökte hitta felet på kameran, men konstaterade att det måste vara något i själva blixten som gått sönder :( Glimtändare eller vad det hette.....

Nåja. Nathan´s vandrarhem är väl inget jag skulle rekommendera, men det fanns bättre rum än vårat. Det var inpyrt med rök & vi vädrade dygnet runt förutom när vi sov. Trångt, trasigt & skadat med en toalett utanför som inte gick att stänga pga fuktskadad träkarm.
Men..... vi sov ju bara där :)

Nu är det dags för vår grupp att äta frukost & jag ska jaga upp pojkarna ;)

Dags för en spännande dag i Berlin!

Leksand - Karlskrona

Nu har vi landat på City Hostel i Berlin & vi har världens lyxigaste rum :) i alla fall om man jämför med Krakow där vi drog nitlotten.
Och tänk vad beroende man har blivit med internet - bank, GPS, facebook & instagram tex. Helt sjukt! Men nu har vi ett som fungerar, så jag tänkte lägga ut första dagen nu...

Trötta men förväntansfulla for vi iväg vid 7 i fredags. Vår buss - nr 2 - innehöll föräldrar, ungdomar & lärare från 9C & D.

Första stoppet var utanför Ludvika där vi åt medhavd frukost.

102 personer utfodrades :)

Chaufförerna samspråkar med läraren Jonas

Färdigbredda mackor samt festisar sponsrade av Mat vid Siljan & yoghurt som skolan bidragit med

Lunchstoppet blev i Mjölby

Och eftermiddagspaus blev i Vetlanda som låg vackert vid en sjö :)

Sverige är fantstiskt & det fanns många vackra vyer att se från bussfönstret

Och efter 9 timmar på buss var vi då äntligen framme vid Stena Lines terminal i Karlskrona. Båten "Vision" skulle ta oss över till Gdynia

En trött H som bara längtade efter hytten :)

Och vår hytt fylldes snabbt efter maten med kortspelande vänner. Men 22.00 gick var & en till sina hytter & 23.00 var det tvärtyst :) Så har det fortsatt hela helgen. Mina ansvarsbarn är helt underbara & lyssnar på vad vi alla säger <3

Hytt 8151 fick jag, H, Mattias & Anton

Det blev en jättefin solnedgång när vi gick från kajen vid 7

Ja, H åt ju "mycket" som vanligt, men jag tror han var för uppspelt för att kunna äta ordentligt

Och själv lassade man ju på en rejäl sjöbuffé ;)

Våra "Näsbarn" behövde man ju aldrig leta efter ;) De höll sig i spelrummet

Men nu är det dags för mina "små" juveler att samlas på rummet för att prata av sig dagens strapatser.
Får jag tid i morgon kommer fler kort!!

Ha en  bra dag!! Här gungar sängen efter ännu en hel dag på buss ;)

Låååång färd :)

Ja, då var då framme i Karlskrona ombord på Stena Line & deras färja "Vision"
Bussturen ner gick faktiskt skapligt fort & det känns inte som 10 timmar på buss, förutom i ryggen :(
Lite bilder med kameran hann jag med på våra stopp

Men självklart gick det inte ladda upp :(
Jag byter om & kikar runt lite så provar jag om en stund ;)

Hej svejs!

Äntligen!!!

Nu far vi!
En vecka, 350 mil & 4 länder =)

Bomässa = trött & slut

Oj! vad trött jag är i hela kroppen nu. Full vecka förra veckan & under helgen har jag representerat RFAB på Siljans Bomässa i Leksand. Kul att vara på hemmaplan igen ;)
Har träffat massa personer under helgen & det har varit superkul :)
Men nu väntar 3 & en halv dag med hårdkörning, sen blir jag borta ett tag....
Kan ju bara säga att jag verkligen bara längtar till den 25 när man vaknar & inte får göra någonting förutom att sova & ligga & läsa. Känns som min kropp behöver det nu....

Först lite magiska morgonbilder

Åh, det är så vackert här uppe ♥
Livskvalité på hög nivå :)
Det har vart så lätt att prata för hela Siljansbygden på mässan i helgen eftersom jag är så förälskad i Dalarna =)

I går satt vi ute när vi kom hem & upptäckte denna "lilla" gräshoppa. Hu! vad stor den var!

I fredags fick jag "sovmorgon" & skulle inte vara på Arenan förrän vid 10. SÅ skönt!

Monica, Viktor & jag hjälptes åt att sätta upp vår bård med Rättvikshästen & Leksandshästen som tittar på varandra

Bordet framför vår monter ska bort, annars är den färdig :)
Leksand stod på denna sida....

& här stod vi Rättvikare & visade "vår" bygd :)

Hasse, jag & Marcus står beredda att börja dagen

Här är stora mässhallen & vi stod i montern med grå matta :)

Vid öppning fick vi finbesök i montern som stod & pratade med oss

Bygglovs-Willy :) Hur go & glad som helst! Jättetrevlig ur-Stockholmare :D

Men nu är mässan avslutad & vi har fått mycket positiva kommentarer om vårt arbete samt våra trycksaker :) Hoppas det finns folk där ute som blir sugna på att flytta till vår vackra bygd :)

I dag är det endast 5 dagar kvar till vår resa med Åkerö skola. Och idag kom vår resplan

Som ni ser så är det en späckad vecka med mycket som händer. Men, det ska bli fantastiskt!

Och när vi kommer hem är det dags för mig & min operation den 24:e. Det är därför jag längtar till den 25:e då jag bara kan ligga ner & ta det lugnt helt legalt ;)

Och Z fortsätter vaka över H på nätterna & är så mysig & go ♥

Nu blir det soffkväll & softa en stund innan det äntligen är dags att soooova

Ha det gott allihop!!!

Redan september :(

Nu är det redan 1 september :(
Hösten har börjat med gula blad & björkfrön som far omkring...
Å andra sidan börjar tiden med brasor, levande ljus & mys i soffan som inte är helt fel ;)

Tände första brasan i går kväll då jag kände mig lite ruggig. Gick inte SÅ bra....

Oj, oj! Det rök in massor & det var bara att ställa upp alla dörrar vi hade. Som tur var så fick B fart på det när han kom hem så vi fick lite varmt & skönt i alla fall :)

Arbetet med barnens rum går framåt, men alldeles för sakta då vissa hantverkare tar lite för lång tid på sig :(

H's ram är på plats igen & väntar på målning, nu med lite mer el framdragen

Båda fönstersmygarna är på plats & blev så fina ♥
Förra veckan skulle det ha målats & tapetserats, men tydligen fick de annat för sig :(
Enligt B ska de komma & fortsätta i morgon...... Hoppas det

Zingo verkar trivas bra, men är rädd för köket. Ingen aning om varför..

Han har kommit på att han kan gå ut & in & lägger sig gärna på altanen för att kika lite innan han smyger iväg på äventyr

Eller på trappen ut till altanen

Helst vill han ju ha lite trygghet innan han ger sig iväg

Här är favoritplatsen i uterummet

Men favoriten över allt annat är ju så klart H ♥

Nära, nära, hela natten :)
Ja, han är verkligen perfekt! Utom inatt då han har vandrat som en osalig upp & ner i trappen & jamat. Misstänker att han hittat något bra ställe ute där han kan ligga & sova ostört, eftersom han själv inte somnade förrän runt 4 i morse :(

B har börjat slå allt gräs vi har i backen, där roboten inte kommer åt, & det blir SÅ fint!!!

Första delen krattad & klar. Själv har jag haft värk i axeln från & till under sommaren & vågar inte ge mig på krattning, men vi får väl se hur länge jag kan hålla mig borta

Förra helgen var helt perfekt! Underbart väder, goa vänner & grillning. Kan det bli bättre?

Det är så mysigt att kunna umgås allihop & skratta med varandra ♥ Love it!!!
Längtar redan till nästa sommar med varma utekvällar, lite cider & mycket skratt =)
ETT STOOORT TACK FÖR DENNA SOMMAR!!!!!!

Nu blir det kvällar framför brasan i stället :)

H & Johan for till Börge & provade på "sub"

En speciell bräda som man kan stå eller sitta & paddla på

Pefekt att öva balans på

Och man kan sitta 2 på :) Det var väldigt populärt & kommer säkert att göras fler gånger. LITE blöt var han då han kom hem ;) Men kul hade dom!

Har hittat en ny kyckling

Så god att ha i sallad! Blir som taco-sallad med kyckling & sätter lite smak på salladen. Rekommenderas verkligen :)

Vi hade lite målarterapi förra helgen ;)

Vi har haft en "skräp-pall" som bara stått & vart tråkig

Jag kom på att jag skulle måla om den & ha den som blompall till Mormors blomma som börjar växa ur sin kruka & inte kommer få plats i fönstret när vi bytt kruka.

Slipa, grunda & sedan var det dags för den riktiga färgen :)

Och nu är pallen klar :) Nu ska vi bara fixa ny kruka & lite jord så är det klart :)

Och jag blev så inspirerad att vi tog den röda pallen också ;)

B började, men tyckte det var för pillrigt så jag fick måla klart den

Och nu väntar vi på en 40x40-platta som vi ska ha ovanpå pallen så blir det ett fint utebord ♥

Nu ska jag ta mig in till Leksand & handla samt säga hej till B som jobbar